شبه جزیره كارپاس و كليساي اندريس قبرس

موقعیت جغرافیایی و هتل های نزدیک شبه جزیره كارپاس و كليساي اندريس قبرس

موقعیت جغرافيايي شبه جزیره كارپاس و كليساي اندريس در كشور قبرس شمالی

شبه جزیره كارپاس و كليساي اندريس قبرس یکی از مناطق جذاب برای گردشگران است که 70 کیلومتر امتداد دارد. مساحت آن 898 کیلومتر مربع است که 27 درصد از قلمرو قبرس شمالی را تشکیل می دهد. شبه جزیره كارپاس (به یونانی: Καρπασία، به ترکی: Karpaz) که با نام‌های كارپاس، كارپاس یا کارپاتیا نیز شناخته می‌شود، شبه‌ جزیره ای بلند و انگشت مانند است که یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های جغرافیایی جزیره قبرس می باشد و به سمت شمال شرقی رو به ترکیه و سوریه می رود. هیچ دیدگاه ثابتی در مورد جایی که کارپاس شروع می شود وجود ندارد.با این حال این منطقه را به عنوان شرق اسکله/بوگاز در ساحل جنوبی و کپلیکا در ساحل شمالی آن تعریف کرده اند. شهر ریزوکارپاسو (به یونانی: Ριζοκάρπασο؛ به ترکی: Dipkarpaz) در بخش جنوبی این کشور واقع شده است. این شبه جزیره عملاً ناحیه اسکله قبرس شمالی را تشکیل می دهد، اما از نظر قانونی در منطقه فاماگوستا جمهوری قبرس قرار دارد.

جمعیت مربوط به شبه جزیره كارپاس و كليساي اندريس در قبرس شمالی بسیار کمتر از میانگین قبرس شمالی و با تراکم جمعیتی 26 نفر در هر کیلومتر مربع طبق آمار گرفته شده در سال 2010 می باشد. شهر تریکومو (اسکله)، پایتخت این منطقه، به عنوان “دروازه” و نقطه شروع جغرافیایی آن در نظر گرفته می شود. این شبه جزیره میزبان تعدادی مکان تاریخی مانند كليساي اندريس، قلعه کانتارا و همچنین خرابه‌های باسیلیکا آگیا تریاس و شهرهای باستانی کارپاسیا و آپندریکا است.

جزیره کارپاس شبیه انگشت

نحوه دسترسی به شبه جزیره كارپاس و كليساي اندريس در كشور قبرس شمالی

برای رسیدن به شبه جزیره كارپاس و كليساي اندريس قبرس می‌توانید از طریق فاماگوستا در ساحل جنوب شرقی طی مسیر کنید و به سمت شمال بپیچید. همچنین در حال حاضر می‌توانید از طریق Esentepe و Tatlısu جاده‌ ساحلی را طی کنید. این مسیری است که جاده جدیدی در چند سال گذشته در آن ساخته شده است. با سفر از سمت فاماگوستا، اولین مکان دیدنی که با آن روبرو خواهید شد، پانایا کاناکاریا است، یک کلیسای گنبدی کوچک که در حدود سال 1160 ساخته شده و درست در خارج از روستای زیامت قرار دارد.

هتل هاي نزدیک شبه جزیره كارپاس در كشور قبرس شمالی

از آنجایی که شبه جزیره كارپاس و كليساي اندريس قبرس بسیار نزدیک به سایر شهر های این کشور می باشند، می توان از هتل های برتر در اقصی نقاط آن بهره مند شد. هتل های نزدیک شبه جزیره کارپاس در کشور قبرس شمالی از تنوع و گستردگی زیادی برخوردار هستند. به دلیل توجه به ظرفیت های جذب گردشگر در کشور قبرس شمالی، هتل های لوکس و باکیفیتی در اطراف شبه جزیره كارپاس و كليساي اندريس در كشور قبرس ساخته شده است. برخی از این هتل ها عبارتند از:  هتل ۵ ستاره الکسوس، هتل ۵ ستاره گرند پاشا، هتل ۵ ستاره چامادا پرستیژ، هتل ۵ ستاره وونی پالاس، هتل ۵ ستاره کایا پالازو ریزورت، هتل ۴ ستاره اسکار ریزورت و برخی هتل های دیگر.

مروری بر گذشته كليساي اندريس در شبه جزیره كارپاس در كشور قبرس شمالی

شبه جزیره كارپاس و كليساي اندريس قبرس از برجسته ترین مناطق دیدنی این کشور به شمار می رود. کلیسای اندریس (به یونانی: Απόστολος Ανδρέας؛ به ترکی: Apostolos Andreas Manastırı) درست در جنوب کیپ آپوستولوس آندریاس، شمال شرقی ترین نقطه جزیره قبرس، در ریزوکارپاسو در شبه جزیره کارپاس واقع شده است. این کلیسا به سنت اندرو اختصاص یافته است و مکان مهمی برای کلیسای ارتدکس قبرس به شمار می رود. این کلیسا زمانی به عنوان «لوردس قبرس» شناخته می‌شد، که نه توسط یک جامعه سازمان‌یافته از راهبان، بلکه توسط گروهی در حال تغییر از کشیش‌های داوطلب و افراد غیر روحانی اداره می‌شد.

کلیسای اندریس قبرس

داستان سنتی تأسیس کلیسا می گوید که در طول سفر به سرزمین مقدس، کشتی حامل سنت اندرو از مسیر خود خارج شد و به صخره ها برخورد کرد. اندرو با آمدن به ساحل با عصای خود به صخره ها زد و در آن لحظه چشمه ای فوران کرد. پس از آن ثابت شد که آبها قدرت شفابخشی دارند و بینایی ناخدای کشتی را که از یک چشم نابینا شده بود، بازگرداند. از آن زمان به بعد، این مکان به زیارتگاه تبدیل شد. یک کلیسای مستحکم در قرن دوازدهم در اینجا قرار داشت که اسحاق کومننوس در آنجا تسلیم ریچارد شیردل شد. در قرن پانزدهم، کلیسای کوچکی در نزدیکی ساحل ساخته شد. قدمت کلیسای اصلی به قرن 18 می رسد، در حالی که ساختمان های اصلی مربوط به 100 سال بعد است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پروژه‌های امیرال اینوستمنت در قبرس شمالی