تصویری مربوط به سلامت و قبرس شمالی

بهداشت و درمان در قبرس

کشور قبرس از موقعیت جغرافیایی عالی برخوردار می باشد که به همین دلیل در چند سال اخیر مورد توجه اکثر مهاجران به ویژه ایرانیان قرار گرفته است. بهداشت و درمان در قبرس دارای درجه کیفیت بالایی است و دو بخش شمالی و جنوبی این کشور را پوشش می دهد. قبرس با کشورهای خاورمیانه علی الخصوص ایران و کشورهای اروپایی ارتباط قوی دارد. این کشور با وجود بیمارستان های خصوصی و دولتی مکانی مناسب برای مهاجران محسوب می شود. پس مهاجرانی که قصد اقامت دائم در قبرس شمالی را دارند باید همه جوانب زندگی را در این کشور بسنجند. یکی از این جوانب به بهداشت و درمان در قبرس تعلق دارد.

مطالعه بیشتر :کار در قبرس شمالی

تصویری مربوط به سلامت و قبرس شمالی

شرايط بهداشت و درمان در قبرس شمالي در بخش دولتی و خصوصی

خدمات بهداشت و درمان در قبرس در دو بخش دولتی و خصوصی به ساکنین این کشور و مهاجران ارائه می شود. پس افراد برای بررسی سلامت و درمان بیماری خود می توانند به هر یک از بیمارستان های دولتی یا خصوصی قبرس مراجعه کنند. همچنین در بخش دولتی خدمات درمانی و بهداشتی با کمترین قیمت در اختیار شهروندان و اتباع خارجی قرار داده می شود. البته خدمات بخش دولتی به کارت درمانی نیاز دارد.

پس شهروندان قبرسی و ساکنین این کشور می توانند به نزدیکترین مراکز درمانی و یا بیمارستان های دولتی مراجعه کرده و درخواست دریافت کارت درمانی را پر نمایند. ولی افرادی که تحت عنوان اتباع خارجی به کشور قبرس مهاجرت می کنند جهت دریافت کارت درمان بایستی علاوه بر پر کردن بعضی از فرم ها، مدارک مورد نیاز را در دسترس این کشور قرار دهند.

مطالعه بیشتر :کاریابی در قبرس شمالی

تصویری از کادر درمان

آشنایی با انواع کارت درمان در کشور قبرس شمالی

همانگونه که قبلا اشاره شد کشور قبرس جهت ارائه خدمات بهداشت و درمان در قبرس، کارت درمانی را برای همشهریان خود در نظر گرفته است. کارت های درمان و بهداشت کشور قبرس شامل موارد زیر هستند.

کارت درمانی نوع A

کارت نوع A به رنگ صورتی از سوی بهداشت و درمان در قبرس ارائه می شود که با داشتن این کارت تمام خدمات درمانی دولتی کاملا رایگان می باشند. پس افرادی که ساکن قبرس هستند با ارائه مدارک به یکی از مراکز درمانی می توانند کارت A را دریافت نمایند. همچنین خانوارهایی که 4 فرزند و یا بیشتر دارند یا کارمند دولتی هستند قطعا می توانند این کارت را دریافت کنند. افرادی که امور زندگی خود را از طریق مزایای دولتی می گذرانند دریافت این نوع کارت برای آنها کار آسانی است.

کارت درمان نوع B

کارت نوع B به رنگ آبی بوده و شهروندان از طریق این کارت و به صورت نیم بها می توانند از خدمات بهداشت و درمان در قبرس شمالی بهره ببرند. البته جهت دریافت این کارت محاسبه درآمد خالص شهروندان الزامی می باشد. همچنین افرادی قادر به استفاده از این کارت هستند که هیچ گونه وابستگی از نوع فرزند یا همسر نداشته باشند.

کارت درمان نوع C

کارت نوع C به رنگ زرده بوده و تمام اطلاعات همچون اسم فرد، اشخاص وابسته به او، شماره ملی، شماره سریال و تاریخ انقضا روی آن درج می گردد.

مطالعه بیشتر:مهاجرت به قبرس شمالی

تصویری از متخصصان درمانی

تعداد بیمارستان های خصوصی در قبرس شمالی

از جمله محبوب ترین مراکز درمانی در قبرس شمالی همان بیمارستان های خصوصی هستند. همچنین شرایط بهداشت و درمان در قبرس شمالی به ویژه بیمارستان های خصوصی آن عالی می باشد. البته شهروندان، گردشگران و تبعه خارجی در ازای دریافت خدمات از این بیمارستان ها باید هزینه پرداخت کنند. هزینه های ناشی از دریافت خدمات درمانی بیمارستان های خصوصی نسبت به بیمارستان ها و مراکز دولتی بیشتر می باشند. همچنین هزینه های این مراکز نسبت به تعرفه های ارائه شده از سوی مراکز و بیمارستان های خصوصی بریتانیا، آمریکای شمالی و اروپا غربی معقول تر و به صرفه تر هستند.

طبق آمارهای به دست آمده بیشتر مهاجران و گردشگران کشور قبرس، بیمارستان ها و کلینیک های خصوصی را جهت درمان های غیر اورژانسی انتخاب می نمایند. زیرا شرایط بهداشت و درمان در قبرس شمالی عالی بوده و پزشکان ماهر و زبده ای در بیمارستان های خصوصی مشغول به کار می باشند. همچنین سطح امکانات در این مراکز بسیار بالا است. البته اکثر پزشکان بیمارستان های خصوصی تحصیلات و آموزش های پزشکی خود را در ترکیه گذرانده اند. به همین دلیل استاندارد مراقبت های بهداشتی در قبرس عالی و مشابه کشور ترکیه می باشد. از جمله مهمترین بیمارستان های خصوصی قبرس شمالی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

مطالعه بیشتر :دانشگاه خاور نزدیک

  • بیمارستان های خصوصی فاماگوستا

  • کلینیک خصوصی دانشگاه Near East Guzelyurt

  • بیمارستان خصوصی Guzelyurt Lefke

  • مرکز پزشکی دانشگاه Near East فاماگوستا

  • بیمارستان Cyprus Life

  • بیمارستان های خصوصی گیرنه

  • بیمارستان Medical Port

  • بیمارستان Kamiloglu Hastanesi

  • بیمارستان های خصوصی نیکوزیا / لفکوشا

  • بیمارستان Kolan British

  • بیمارستان Cypurs Life

  • بیمارستان دانشگاه Near East نیکوزیا

تصویری از محیط یک بیمارستان

تعداد بیمارستان های دولتی در قبرس شمالی

تعداد بیمارستان های دولتی در این کشور زیاد بوده و کلیه خدمات بهداشت و درمان در قبرس شمالی را ارائه می دهند. پزشکان ماهر و مشاوران زبده در این بیمارستان ها مشغول به فعالیت می باشند تا خدمات بیشتر و بهتری در اختیار شهروندان، گردشگران و ساکنین کشور قبرس بگذارند. بنابراین از مهم ترین بیمارستان های دولتی در قبرس شمالی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

بیمارستان دولتی نیکوزیا / لفکوشا

تعداد پزشکان موجود در بیمارستان دکتر برهان نالبانتوغلو حدود 152 نفر می باشند که تمام خدمات بهداشت و درمان در قبرس را ارائه می دهند. همچنین 400 پرستار و 500 پرسنل بهداشتی دارد و بزرگترین بیمارستان دولتی در قبرس شمالی به شمار می رود. این بیمارستان 6 بلوکی در سال 1978 میلادی افتتاح گردید. همچنین دارای بخش های مختلفی از جمله مراکز اختصاصی دیابت و سرطان، بانک خون، مراقبت های ویژه، سرپایی و تروما می باشد.

بیمارستان دولتی فاماگوستا/ بهداشت و درمان در قبرس

یکی دیگر از بزرگترین بیمارستان های دولتی در قبرس شمالی همان بیمارستان فاماگوستا است. این بیمارستان در سال 2007 با هدف ارائه کلیه خدمات بهداشت و درمان در قبرس افتتاح شد. بیمارستان فاماگوستا از تاسیساتی به روز بهره برده و یک ساختمان هوشمند به شمار می رود. همچنین اتاق های بستری در این بیمارستان برای بیماران بر مبنای استانداردهای روز جهان طراحی و ساخته شده است.

البته وجود سیستم موسیقی، حمام اختصاصی و… نیز بر جذابیت این بیمارستان می افزاید. از دیگر بخش های بیمارستان فاماگوستا می توان به اورژانس 24 ساعته، پلی کلینیک های مختلف، آزمایشگاه و اتاق عمل اشاره کرد. عملکرد این بیمارستان بر مبنای استانداردهای اتحادیه اروپا است. این بیمارستان دارای 38 پزشک، 122 پرستار، 49 کارگر و 77 افسر می باشد.

مطالعه بیشتر :دانشگاه امریکایی گیرنه

بیمارستان دولتی گیرنه جهت ارائه خدمات بهداشت و درمان در قبرس

این بیمارستان 56 تختخوابی کوچک در نزدیکی مرکز گیرنه واقع شده است. همچنین در بخش های اداری، پلی کلینیک و اورژانس تمام خدمات بهداشت و درمان در قبرس را ارائه می دهد. البته افتتاح بیمارستان دولتی گیرنه به سال 1996 باز می گردد که سطح امکانات آن در در سال 2000 افزایش یافت. این بیمارستان دارای 23 پزشک، 28 کارگر، 36 کارمند، 45 پرستار و 56 تخت می باشد.

تصویری مربوط به بهداشت و در مان

بیمارستان دولتی لفکه/ بهداشت و درمان در قبرس

بیمارستان دولتی لفکه در دوره استعمار بریتانیا در سال 1929 توسط شرکت معدنی این کشور ساخته شد که خدمات مربوط به بهداشت و درمان در قبرس را ارائه می داد. این بیمارستان در ناحیه ساحلی Yesilyurt بنا شده که وجود زمین گلف و باغ های زیبا بر جذابیت آن افزوده است. همچنین تعداد پزشکان متخصص در این بیمارستان 11 نفر، پزشک عمومی 1 نفر، دندانپزشک 1 نفر، پرستار و کارمند و کارگر نیز 32 نفر هستند. بیمارستان لفکه در بخش های زنان و مامایی، جراحی، داخلی، شاخه های بینی، گوش، حلق و بیماری کودکان خدمات ارائه می دهد. البته برخی روزها نیز خدمات سرپایی در شاخه های ارتوپدی، ارولوژی، چشم پزشکی، فیزیوتراپی و قلب و عروق دارد.

مطالعه بیشتر :دامداری در قبرس شمالی

بیمارستان اورژانس وزارت بهداشت قبرس

این بیمارستان در شهر لفکوشا واقع شده که ظرفیت آن 12 تخت می باشد. همچنین خدمات اورژانس 24 ساعته بوده که محدوده سنی بین 0-17 سال را پوشش می دهد. بیمارستان اورژانس وزارت بهداشت گام بلندی در زمینه خدمات بهداشت و درمان در قبرس برداشته است.

هزينه بهداشت و درمان در قبرس چقدر است؟

هزینه بهداشت و درمان در قبرس شمالی با وجود خدمات با کیفیت نسبتا پایین و معقول می باشد. در نتیجه شهروندان و گردشگران از هزینه های درمانی این کشور هیچ گله ای ندارند. همچنین افراد با داشتن یکی از کارت های درمان می توانند هزینه های ناشی از بهداشت و درمان را کاهش دهند. داروخانه های زیادی در سراسر این کشور وجود دارند که از صبح تا شب مشغول به فعالیت می باشند. البته در قبرس شمالی هیچ داروخانه شبانه روزی به صورت ثابت وجود نداشته و هر هفته یک بار لیستی از داروخانه های شبانه روزی ارائه می شود. ناگفته نماند که داروخانه اکثر داروها را بدون نسخه در اختیار شهروندان می گذارد که همین امر از هزینه بهداشت و درمان در قبرس می کاهد.

تصویری از فضای یک بیمارستان

آیا زایمان زیر مجموعه خدمات بهداشت و درمان در قبرس است؟

یکی دیگر از خدمات بهداشت و درمان در قبرس شمالی همان زایمان است. همچنین دریافت اقامت این کشور از طریق زایمان بسیار آسان می باشد. پس نوزادی که در قبرس متولد می شود اقامت دائمی این کشور را به دست می آورد. بنابراین برخی از والدین زایمان فرزند خود را در این کشور انجام می دهند تا در آینده جهت رفتن به قبرس مشکلی نداشته باشند. البته قبرس شمالی در حال پیوستن به اتحادیه اروپا بوده و فرزندی که در این کشور به دنیا می آید در آینده به آسانی ویزای کشورهای اروپایی دریافت می کند. ناگفته نماند که زایمان در قبرس شمالی هزینه هایی برای والدین دارد.

مادران زمان رجوع به بیمارستان های کشور قبرس باید پرونده پزشکی تشکیل دهند و کارت درمانی دریافت نمایند. زیرا فقط از این طریق از خدمات بهداشت و درمان در قبرس بهره مند می شوند. همچنین ارائه مدارک مختص به اقامت به بیمارستان های دولتی و خصوصی الزامی است. البته هزینه زایمان با توجه به نوع بیمارستان متفاوت می باشد. برای مثال هزینه پرداختی جهت زایمان در بیمارستان های خصوصی نسبت به بیمارستان های دولتی بیشتر است.

حقوق کادر درمان در قبرس شمالی

حقوق دریافتی کادر درمان جهت ارائه کلیه خدمات بهداشت و درمان در قبرس شمالی متفاوت می باشند. برای مثال حقوق یک پرستار در طول سال تقریبا 10 هزار یورو است. البته افراد دیگری که در کادر درمان مشغول به فعالیت هستند در طول سال 30 هزار یورو دریافت می کنند. همچنین پاداش سالانه به همه کادر درمان تعلق می گیرد. ناگفته نماند که حقوق کادر درمانی زن در مقایسه با کادر درمانی مرد تقریبا 6% بیشتر می باشد که از جایگاه والای زن در این کشور خبر می دهد. ناگفته نماند مدرک تحصیلی ارتباط مستقیمی با افزایش حقوق داشته و هر چقدر مدرک بالاتر باشد بدون شک حقوق بیشتر خواهد بود همچنین اگر میخواهید از شرایط کار در قبرس شمالی مطلع شوید مقاله فوق را مطالعه کرده یا با همکاران ما در تماس باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پروژه‌های امیرال اینوستمنت در قبرس شمالی