شهرهای قبرس شمالی و جنوبی

قبرس شمالی یا جنوبی

بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت به قبرس را دارند، در مورد این که قبرس شمالی یا جنوبی را انتخاب نمایند، دچار شک و تردید هستند. همان طور که می دانید، جزیره قبرس یکی از جزایر دریای مدیترانه می باشد که قسمت شمالی آن به کشور ترکیه و قسمت جنوبی آن به کشور یونان نزدیک است. قریب به 45 سال است که این جزیره به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است. قسمت شمالی آن دارای حکومت جمهوری ترک قبرس شمالی بوده و زیر سلطه کشور ترکیه می باشد. جمهوری قبرس نیز بر بخش جنوبی آن حکومت کرده و تحت سلطه کشور یونان است. در این مقاله می خواهیم به مقایسه شمالی با جنوبی به صورت همه جانبه بپردازیم.

تصویری از نقشه قبرس شمالی و قبرس جنوبی

تفاوت های فرهنگی بین قبرس شمالی و جنوبی چیست؟

اولین موردی که باید در انتخاب قبرس شمالی یا جنوبی برای مهاجرت مورد توجه قرار دهید، تفاوت فرهنگی بین این دو کشور است. مردم این دو کشور هم از لحاظ دین و هم از لحاظ فرهنگ و زبان با هم متفاوت می باشند. مردم کشور قبرس شمالی عمدتا ترک زبان بوده و مسلمان هستند. هر چند مردمانی با دین مسیحیت و یهودیت نیز در این کشور زندگی می کنند. فرهنگ و آداب و رسوم مردم قبرس شمالی بیشتر به کشور ترکیه و کشورهای شرقی نزدیک می باشد. مسلما این کشور از لحاظ فرهنگی شباهت بسیار زیادی به فرهنگ مردمان کشور خودمان دارد.

تفاوت قبرس جنوبی و قبرس شمالی از لحاظ فرهنگی زیاد است. مردم کشور قبرس جنوبی بیشتر به زبان یونانی صحبت کرده و دین اکثریت آن ها مسیحی ارتدوکس می باشد. فرهنگ و آداب و رسوم مردم این ناحیه به کشور یونان و کشورهای اروپایی بسیار نزدیک تر است. زیرا قبرس جنوبی برخلاف قبرس شمالی جزء اتحادیه اروپا محسوب می شود. البته قابل ذکر است که در هر دو کشور آزادی دین و عقیده وجود دارد. بنابراین در این دو کشور هرگز کسی شما را مجبور نمی کند که از یک دین یا مذهب خاص پیروی کنید. فرهنگ کشور قبرس جنوبی تفاوت زیادی با فرهنگ کشور ایران دارد. بنابراین بهتر است در انتخاب خود این نکته را مورد توجه دهید.

مطالعه بیشتر : پاسپورت قبرس شمالی

تصویری از قبرس شمالی و جنوبی

تحصیل در قبرس جنوبی بهتر است یا شمالی؟

بیشتر دانشجویانی که قصد تحصیل در قبرس را دارند این سوال را می پرسند که برای تحصیل به قبرس شمالی یا جنوبی برویم؟ برای پاسخ به این سوال باید وجود دانشگاه های معتبر و هزینه تحصیل را مورد توجه قرار دهیم. هر دو کشور قبرس شمالی و کشور جنوبی به یک اندازه دارای دانشگاه های معتبر در سطح جهانی هستند. بنابراین می توانید برای تحصیل به دانشگاه های هر دو کشور به یک اندازه اعتماد کنید. اما مزیت دانشگاه های قبرس شمالی در این است که امکان تحصیل به زبان انگلیسی در آن ها وجود دارد. همچنین مدرک ارائه شده توسط این دانشگاه ها در کشور ما دارای اعتبار زیادی است.
هزینه تحصیل در دانشگاه های قبرس جنوبی کمتر از دانشگاه های قبرس شمالی است. هر چند به عقیده برخی از کارشناسان این تفاوت هزینه بسیار ناچیز بوده و هزینه تحصیل در هر دو کشور تقریبا یکسان می باشد. بنابراین اگر می خواهید برای تحصیل به این کشور مهاجرت کنید، می توانید هر دو کشور را در نظر داشته باشید اما در کل دانشگاه های قبرس شمالی برای تحصیل دانشجویان خارجی گزینه بهتری هستند.

شهرهای قبرس شمالی و جنوبی

بازار کار و هزینه های زندگی در قبرس شمالی بهتر است یا جنوبی؟

برای انتخاب زندگی در قبرس شمالی یا جنوبی، مسئله ای که اهمیت فراوانی دارد بازار کار و هزینه زندگی می باشد. زیرا تامین معاش و میزان دخل و خرج بیشتر از هر مسئله دیگری اهمیت دارد. در سال های اخیر نرخ بیکاری در کشور قبرس شمالی بسیار کمتر از قبرس جنوبی بوده است. بنابراین می توان وضعیت بازار کار را در این کشور بسیار بهتر از قبرس جنوبی دانست. جمعیت قبرس جنوبی نسبت به قبرس شمالی بیشتر است. درنتیجه وضعیت بازار کار برای مهاجران در کشور قبرس شمالی بسیار بهتر خواهد بود. زیرا در این کشور فرصت های شغلی بیشتری برای مهاجران وجود دارد.

مسئله دیگری که در انتخاب قبرس شمالی یا جنوبی برای زندگی بسیار مهم است، هزینه های زندگی می باشند. به صورت کلی هزینه زندگی در قبرس شمالی، 25 درصد ارزان تر از قبرس جنوبی است. زیرا هزینه های مربوط به اجاره خانه در قبرس شمالی، خورد و خوراک، پوشاک و … در این کشور کمتر از قبرس جنوبی می باشند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که قبرس شمالی، کشوری ارزان تر برای زندگی است. در واقع با درآمد متوسط در این کشور می توانید زندگی راحتی داشته باشید.

جاذبه های گردشگری در قبرس شمالی و قبرس جنوبی

انتخاب قبرس شمالی یا جنوبی بر اساس جاذبه های گردشگری کاری بسیار دشوار است. زیرا هر دو قسمت شمالی و جنوبی این جزیره دارای سواحل زیبای بسیار بکر، طبیعت بسیار زیبا و مکان های دیدنی تاریخی فراوانی هستند. کشور قبرس جنوبی از لحاظ گردشگری نسبت به قسمت شمالی آن پیشی گرفته است. زیرا هر ساله توریست های بیشتری به قسمت جنوبی این جزیره سفر می کنند. به همین دلیل مکان های دیدنی قسمت شمالی جزیره بسیار بکر و دست نخورده می باشند. همچنین توریست هایی که علاقه به مکان های شلوغ و پرسروصدا ندارند، می توانند به قسمت شمالی جزیره سفر کنند.

در مقایسه قبرس شمالی با جنوبی از لحاظ طبیعت و جغرافیا، قبرس شمالی دارای کوه ها، رودخانه ها و جنگل های فراوانی است. در حالی که قسمت جنوبی آن کویری تر بوده و آب و هوای آن گرم و خشک می باشد. بنابراین اگر به کوه پیمایی و مکان های دیدنی طبیعی علاقه دارید، قبرس شمالی می تواند گزینه خوبی باشد. سواحل زیبا و گرم قبرس جنوبی مقصد افرادی است که به آفتاب گرفتن در کنار ساحل علاقه دارند. زیرا سواحل شنی قبرس جنوبی در بیشتر اوقات سال آفتابی بوده و لحظات خوشی را برای توریست ها به ارمغان می آورند.

مطالعه بیشتر : ویزا قبرس شمالی

هزینه زندگی در قبرس جنوبی

هزینه زندگی یکی از مهم ترین فاکتورها برای انتخاب قبرس شمالی یا جنوبی برای زندگی می باشد. هزینه زندگی در قبرس جنوبی شباهت زیادی به هزینه زندگی در کشورهای اروپایی دارد. زیرا این کشور جزء اتحادیه اروپا بوده و واحد پول آن نیز به صورت یورو می باشد. لازم است بدانید که هزینه های مربوط به خرید ملک، اجاره منزل و خورد و خوراک بالا هستند. همچنین قیمت خرید کالاهای وارداتی هم در قبرس شمالی و هم در قبرس جنوبی بالا است. بنابراین نتیجه میگیریم مهاجرانی که قصد زندگی در این کشور را دارند، میزان کمتری از درآمد خود را می توانند پس انداز کنند. برای داشتن یک زندگی خوب در قبرس جنوبی باید درآمد نسبتا بالایی داشته باشید.

مطالعه بیشتر : ثبت شرکت در قبرس شمالی

هزینه زندگی در قبرس شمالی

هزینه زندگی در قبرس شمالی در مقایسه قبرس شمالی یا جنوبی از لحاظ هزینه زندگی باید بگوییم که کشور قبرس شمالی کشوری ارزان تر برای زندگی می باشد. زیرا همان طور که قبلا اشاره کردیم، هزینه زندگی در قبرس شمالی 25 درصد کمتر از قبرس جنوبی می باشد. واحد پول قبرس شمالی لیر می باشد و درآمد شهروندان آن با هزینه زندگی آن ها مطابقت بیشتری دارد. یعنی دخل و خرج در این کشور با یکدیگر همخوانی دارند. در نتیجه به عنوان یک مهاجرت در کشور قبرس شمالی می توانید مقدار بیشتری از درآمد خود را پس انداز نمایید. هزینه پایین زندگی در قبرس شمالی می تواند هزینه بیشتر تحصیل در دانشگاه های آن را جبران نماید.

 

مطالعه بیشتر : خرید ملک در قبرس شمالی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پروژه‌های امیرال اینوستمنت در قبرس شمالی