تصویر تغیرات پرچم قبرس

پرچم کشور قبرس شمالي

پرچم قبرس شمالی

تصویر پرچم قبرس شمالی

تصویر پرچم قبرس شمالی

قبرس شمالی یکی از کشورهایی است که پرچمی دقیقا برعکس پرچم ترکیه را دارد و این نشان از همبستگی بین این دو کشور می باشد. چراکه بخش شمالی این جزیره، منطقه ترک نشین قبرس بوده و تحت حمایت ترکیه مستقل شده است. در واقع پرچم جمهوري ترك قبرس شمالي از دو رنگ قرمز با پس زمینه سفید تشکیل می شود.

عکس پرچم قبرس از نمایی دیگر 

عکس پرچم قبرس

قبل از اینکه راجع به تکامل پرچم قبرس شمالي و جنوبی صحبت کنیم، باید یک نکته مهم را در مورد این جزیره بدانید. جزیره قبرس از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده است که بخش شمالی یک پرچم متفاوت نسبت به پرچم قبرس دارد. این تفاوت به علت بافت متفاوت جمعیتی این جزیره است که در شمال ترک ها و در جنوب یونانی ها قرار دارند.

مطالعه بیشتر :خرید ملک در قبرس شمالی 

 

 

 

با مشاهده ویدیو کوتاه زیر هم میتوانید تمام نماد ها و پرچم قبرس را مشاهده بفرمایید.

 

در این مقاله می خواهیم یک توضیح اجمالی راجع به این پرچم، تغییرات و عناصر آن ارائه کنیم که می توانید به صورت کامل و یکبار برای همیشه با آن آشنا شوید.

تکامل پرچم قبرس شمالي از گذشته تا امروز

تصویر نشان ملی قبرس شمالی

تصویر نشان قبرس شمالی

در خصوص تکامل پرچم قبرس شمالی باید ابتدا روند تکامل پرچم جزیره قبرس را بدانید که به شرح زیر می باشد:
• قبرس اولین بار در قرن 15 با پادشاهی خود، نخستین پرچم رسمی شان را نمایش دادند. این پرچم از سال 1192 – 1489 وجود داشت.
• پس از این حکومت، سلطه ونیزی ها تا سال 1571 بر این جزیره ادامه یافت.
• پس از حکومت ونیزی ها، قبرس در یک دوره توسط امپراتوری عثمانی از سال 1844 تا سال 1878 تحت تسلط قرار گفت.
• با تحت استعمار قرار گرفتن این جزیره توسط بریتانیا، 2 بار پرچم این کشور تغییر کرد که این اتفاق در بازه های زمانی 1881 – 1922 و 1922 – 1960 رخ داد.
• پس از مستقل شدن این کشور، اولین بار پرچم کلی قبرس توسط عصمت گونی (هنرمند ترک) در سال 1960 در همراهی با توافق نامه های زوریخ و لندن نمایش داده شد. در این مدت، قبرس به عنوان یک جزیره واحد شناخته می شد. این طراحی با اِلمان های بی طرف و صلح آمیز انجام شده است.
• طرح پرچم از سال 1960 تا کنون 3 مرتبه دیگر تغییر کرده است که بیشتر مربوط به شکل شاخه های زیتون و و ابعاد و رنگ مسی آن می باشد.
پرچم نهایی با طرح صلح آمیز توسط سازمان بین المللی برای قبرس پذیرفته شده است. قابل ذکر است که یک پرچم برای جمهوری متحد قبرس نیز در سال 2004 پیشنهاد شد که به علت رد آن توسط مردم یونانی قبرس، عملی نگشت.

حال در مورد تغییرات پرچم قبرس شمالي می توان گفت:
• ابتدا دولت فدرال ترکیه در فوریه سال 1975 تشکیل شد که پرچم ترکیه در این قسمت می باشد.
• سپس در سال 1983، جمهوری ترکی قبرس شمالی ایجاد شد و به طور یکجانبه اعلام استقلال کرد. در نوامبر همان سال، یک پرچم جدید توسط شورای وزیران قبرس شمالی ایجاد گشت که پرچم وسط می باشد.
• در نهایت در مارس سال 1984، پرچم قبرس شمالی کنونی که توسط امین چیزنل کشیده شده است، تصویب شد.

مطالعه بیشتر :مهاجرت به قبرس شمالی
تصویر تغیرات پرچم قبرس

نمادهاي موجود پرچم كشور قبرس شمالي

برای آنکه به صورت دقیق اِلمان ها و نمادهای موجود در پرچم قبرس شمالي را بیان کنیم، لازم است به ماده 2 قانون پرچم جمهوری ترک قبرس شمالی رجوع کرد که بیان می کند:
• پرچم كشور قبرس شمالي دارای یک ستاره و یک هلال قرمز است. همچنین پس زمینه سفید و دو خط طولی نیز در طرفین آن قرار گرفته اند.
البته بیانیه رسمی در خصوص معنای این اِلمان ها منتشر نشده است. با این حال می توان گفت رنگ قرمز نشان از خون ملت ترک است که در خشونت های بین جوامع قبرس ریخته شد. همچنین رنگ سفید نشان از صلح، خط بالایی نشان از کشور ترکیه و خط پایین نشان از قبرس شمالی می باشد. همچنین معنای افقی و موازی بودن دو خط، نشان دهنده باقی ماندن همیشگی جمهوری ترک قبرس شمالی است.

تصویر خلاقانه پرچم قبرس شمالی

مطالعه بیشتر :ثبت شرکت در قبرس شمالی

آيا امکان تغيير پرچم كشور قبرس شمالي در آينده است؟

بله؛ امکان تغییر پرچم قبرس شمالي وجود دارد. چراکه قبرس دارای یک پرچم بی طرف است و وجود پرچم خاص برای یک گروه قومی ممکن است در اثر رویدادها یا تصامیم دولت ها و مداخله سازمان ملل دچار تغییر شود.

مطالعه بیشتر : کار در قبرس شمالی

مقایسه پرچم قبرس در سال های مختلف

ماجراي تصوير پرچم بزرگ در کوه هاي كشور قبرس شمالي

داستان پرچم كشور قبرس شمالي در کوه های شمالی این کشور مربوط به سال های دهه 1980 برمی گردد. زمانی که قبرسی های شمالی تصویری از پرچم جمهوری ترک قبرس شمالی را در دامنه های جنوبی کوه های کایرنیا می کشند.
در کنار پرچم قبرس شمالي عبارتی نیز نوشته شده است که معنای آن است: “چقدر خوشبخت است کسی که می‌گوید «من ترک هستم»”. در مواجهه با این اقدام، قبرسی های یونانی اعتراض می کنند؛ چراکه آنها فکر می کنند این کار منجر به تحریک و تمسخر آنها شده است. با این حال ساکنین ترک شمالی، این پرچم را به یاد قتل عام ترک هایی که علیه قبرسی های یونانی دست به قیام زده بودند، نگه می دارند.
شما می توانید تصویر دقیق پرچم را که هنوز روی دامنه این کوه ها وجود دارند را در این قسمت مشاهده کنید.

مطالعه بیشتر :مدارس قبرس شمالی

مقایسه پرچم قبرس شمالی و جنوبی

مقايسه بين پرچم كشور قبرس شمالي و كشور قبرس جنوبي

برخلاف پرچم جمهوري ترك قبرس شمالي، پرچم قبرس جنوبی همان پرچم مشترکی می باشد که به صورت رسمی پذیرفته شده است. در خصوص تفاوت های این دو باید گفت:
• رنگ بندی: در پرچم قبرس جنوبی، از رنگ بندی سفید، رنگ مسی و سبز استفاده شده است.
• طرح ها: بیشتر طرح های پرچم قبرس اصلی، شامل اِلمان هایی کاملا صلح آمیز و متعلق به قبرس است. از جمله شکل جزیره قبرس، رنگ سفید و سبز و تصویری از شاخه های زیتون که نماد صلح هستند.
• اعتبار: از نظر اعتبار، برخلاف پرچم کشور قبرس در قسمت شمالي که تنها توسط ترکیه مورد قبول است، جامعه جهانی پرچم قبرس (مشترک) را قبول دارد.

مطالعه بیشتر :کاریابی در قبرس شمالی

مطالعه بیشتر :دانشگاه امریکایی گیرنه 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پروژه‌های امیرال اینوستمنت در قبرس شمالی