زنان در قبرس شمالی

زنان در قبرس شمالی

وضعیت زندگی زنان در قبرس شمالی یکی از سوالات مهمی است که در بین متقاضیان مهاجرت به این کشور رواج دارد. این افراد تمایل دارند از جایگاه اجتماعی بانوان و میزان رفاه آنها در کشور قبرس شمالی آگاه شوند. آگاهی از میزان مشارکت سیاسی زنان و همینطور سطح آزادی آنها در زندگی برای اغلب مهاجرین به این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. در کشوری که نیمی از مردم یعنی زنان جایگاه مناسب اجتماعی و امکان مشارکت در امور مختلف را داشته باشند؛ اقامت در آن مطلوب و دوست داشتنی است. زندگی در کشوری که آزادی و رفاه اجتماعی برای زنان وجود نداشته باشد؛ زندگی و مهاجرت حتی برای مردان نیز لذتبخش و مطلوب نیست. در مطلب پیش رو قصد داریم درباره جایگاه بانوان در کشور قبرس شمالی و موضوعات پیرامون آن با شما صحبت کنیم.

تصاویری از زنان قبرس شمالی 

زنان قبرسی

دختر ترک اهل قبرس

خانم های قبرسی

مطالعه بیشتر :تقویم قبرس شمالی

حجاب در قبرس شمالی 

در قبرس شمالی قانون بخصوصی در زمینه حجاب وجو نداشته و افراد با حجاب و بی حجاب در این کشور زندگی می کنند 

وضعیت زندگی و جایگاه زنان در کشور قبرس شمالی

جهت شناخت وضعیت زندگی و جایگاه زنان در کشور قبرس شمالی بهتر است در ابتدا به بررسی فرهنگ و آداب و رسوم مردم این کشور بپردازیم. فرهنگ مردم قبرس شمالی همانند بسیاری از کشورها شبیه فرهنگ مردم کشورهای منطقه آن است. قبرس شمالی در شرق دریای مدیترانه و در مجاورت کشورهایی از جمله ترکیه و لبنان قرار دارد و به همین جهت فرهنگ مردم قبرس شمالی بسیار شبیه فرهنگ مردم ترکیه و لبنان است. به طور کلی این کشورها از جهت فرهنگی و هویتی شبیه یکدیگرند. دولت های این سه کشور منطقه از جهت سیاسی نیز با یکدیگر قرابت زیادی دارند و این امر هم بر شباهت های فرهنگی مردم آنها تأثیرگذار بوده است. امروزه می توان گفت که کشورهای ترکیه، لبنان و قبرس شمالی بافت فرهنگی شرقی دارند؛ ولی به سمت استانداردهای اروپایی حقوق بشر در حرکت هستند. به همین جهت مشارکت زنان در فعالیت های اجتماعی و آزادی آنان در امور مختلف، جزو فرهنگ و آداب و رسوم مردم این کشورها به شمار می رود.

مطالعه بیشتر : خرید ملک در قبرس شمالی

نگاهی به جایگاه فرهنگی نقش زنان در کشور قبرس شمالی

نقش زنان در کشور قبرس شمالی و جایگاه فرهنگی بانوان یکی دیگر از ابهاماتی است که در بین مهاجرین و گردشگران مطرح می شود. با توجه به ساختار فرهنگی قبرس شمالی می توان گفت که این کشور از فرهنگی غنی برخوردار است. آداب و سنن مردمان قبرس شمالی و میراث فرهنگی آنها قدمتی 9 هزار ساله دارد و مردم به آن افتخار می کنند. در این کشور خانواده از جایگاه مهمی برخوردار است و پدرسالاری در اکثر خانواده ها امری رایج محسوب می شود. زنان در این کشور وظیفه خانه داری و پرورش فرزندان را دارند و اغلب بانوان از انجام این وظایف احساس رضایت می کنند. به طوری که نتایج برخی از مراکز آمار زنان در کشور قبرس شمالی نشان می دهد که بانوان معتقدند یک زن قبل از هر نقشی باید مادر و خانه دار خوبی باشد. پرورش درست فرزندان توسط زنان مهربان و درستکار، آینده جامعه را از لحاظ فرهنگی غنی می سازد و کشور را در جنبه های مختلف تعالی می بخشد.   

مطالعه بیشتر :ساعت قبرس

مشارکت سیاسی زنان در کشور قبرس شمالی آیا در حال رشد است؟

زنان در قبرس شمالی در امور سیاسی فعالیت گسترده ای دارند. بانوان در قسمت های گوناگون حکومتی و دولتی دارای مسئولیت های مختلفی هستند. برای مثال در سال های گذشته خانم «فاطما اکین اوغلو» به عنوان سخنگوی پارلمان کشور فعالیت داشته و خانم «سیبل سیبر» اولین نخست وزیر زن قبرس شمالی انتخاب شده است. در مجموع می توان گفت که مشارکت سیاسی بانوان در این کشور نسبت به کشورهای خاورمیانه ایده آل و خوب است. به همین جهت زنان مهاجر از کشورهای خاورمیانه احساس رفاه و آزادی بالایی در قبرس شمالی دارند؛ اما این آزادی در مقایسه با برخی از کشورها مناسب نیست. به عنوان مثال زنان اروپایی و حتی کشورهایی مانند نیوزیلند از اوضاع بهتری برخوردارند. در برخی از کشورهای دنیا فعالیت زنان در امور سیاسی بسیار بالاتر از قبرس شمالی است. اما باید این نکته را یادآور شویم که اوضاع مشارکت بانوان در این کشور رو به بهبود و در حال رشد است.

سال 2014 میلادی پارلمان این کشور ایجاد دپارتمانی جهت بهبود وضعیت زنان در کشور قبرس شمالی را به تصویب رسانده است. دپارتمان مذکور در طی همین چند سال دستاوردهای قابل قبولی داشته است. بهبود سطح خدمات بهداشتی بانوان در کشور قبرس شمالی یکی از مهمترین دستاوردهای دپارتمان زنان است.

مطالعه بیشتر : ثبت شرکت در قبرس شمالی

جایگاه اجتماعی زنان در کشور قبرس شمالی

زنان در قبرس شمالی از لحاظ اجتماعی نسبت به بسیاری از کشورها از وضعیت مطلوبی برخوردارند. در این کشور محدودیت های قانونی برای خانم ها وجود ندارد. هر زن در کشور قبرس شمالی آزادی های مدنی و اجتماعی مطلوبی دارد؛ ولی در این کشور بافت اجتماعی سنتی خاورمیانه ای نیز حکمفرماست. بسیاری از بانوان در قبرس شمالی معتقدند که یک زن باید در ابتدا مادر و خانه دار خوبی باشد. در این کشور تمایل اکثر خانم ها بر این است که زودتر از همسر خود در خانه حضور داشته باشند و این امر را یک فضیلت می دانند. بنابراین می توان گفت که یک زن در قبرس شمالی آزادی و رفاه اجتماعی لازم را دارد و جامعه محدودیتی در این زمینه برای او قرار نداده است.

مطالعه بیشتر :مهاجرت کاری به قبرس شمالی

وضعیت پناهگاه برای زنان در کشور قبرس شمالی

یکی از کمبودهایی که از نظر گروه های فمنیستی متوجه زنان در کشور قبرس شمالی است؛ فقدان پناهگاه زنان است. پناهگاه زنان به مرکزی مردم نهاد یا دولتی اطلاق می شود که وظیفه تأمین غذا و سرپناه را برای بانوان نیازمند دارد. زنانی مورد حمایت این نوع پناهگاه ها قرار می گیرند که به دلایل گوناگون بی خانمان محسوب می شوند. (به عنوان نمونه کارتن خواب ها یا زنان و دخترانی که خانه های خود را ترک می کنند جزو زن های مورد حمایت پناهگاه ها قرار می گیرند.) در کشور قبرس شمالی خبری از پناهگاه زنان نیست. در سال 2011 میلادی مرکزی به عنوان اولین پناهگاه بانوان در قبرس شمالی تأسیس شده بود که به دلیل عدم استانداردهای جهانی اختیارات، از ادامه فعالیت بازماند.

البته یادآوری می شود که پناهگاه های زنان اغلب در کشورهای اروپایی فعالیت دارند و فقدان این مراکز در سایر کشورهای دنیا امری غیرعادی در نظر گرفته نمی شود. به همین جهت از لحاظ بسیاری از مهاجرین نبود پناهگاه بانوان در قبرس شمالی نشانه نامطلوب بودن وضعیت خانم ها در این کشور نیست.

حجاب و پوشش زنان در کشور قبرس شمالی

زنان در قبرس شمالی از لحاظ حجاب و پوشش در تنگنا نیستند. بسیاری از بانوان در این کشور دارای حجاب اسلامی هستند و این نوع پوشش را می پسندند. این خانم ها اغلب دارای پوشش کاملی هستند و در بخش های مختلف جامعه حضور دارند. برخی دیگر از بانوان بدون حجاب اسلامی هستند و دولت یا نهادی آنها را مورد تعرض قرار نمی دهد. به همین جهت در خیابان های قبرس شمالی زنان با پوشش های متفاوتی ظاهر می شوند و هیچ اهرم حکومتی یا قانونی برای حجاب یا بی حجابی وجود ندارد.

بنابراین بانوان در کشور قبرس شمالی از لحاظ حجاب و پوشش اسلامی دارای محدودیت خاصی نیستند و هر خانم با هر مذهب و آیینی می تواند پوشش دلخواه خود را داشته باشد. آزادی زنان قبرس شمالی در مورد حجاب از نظر اغلب مهاجرین و توریست ها بسیار مطلوب و جذاب است.

مطالعه بیشتر : صرافی در قبرس شمالی

بهترین و مهمترین مشاغل زنان در کشور قبرس شمالی

زنان در قبرس شمالی از لحاظ وضعیت شغلی و اشتغال محدودیت خاصی ندارند. بانوان می توانند در این کشور در مشاغل مختلف فعالیت کنند. برخی از بررسی ها نشان می دهد که در حدود 40% از نیروی کار قبرس شمالی مربوط به زنان است. این آمار در مقایسه با بسیاری از کشورها رقم قابل قبولی را نشان می دهد. بیکاری بانوان در قبرس شمالی در حدود 9/8 درصد است که در مقابل درصد بیکاری مردان رقم مناسبی به شمار می رود. (در این کشور آمار بیکاری مردان در حدود 5/6 است.) در قبرس شمالی حدود 85% زنان شاغل در امور خدماتی و درصد کمی در امر ساخت و ساز مشغول هستند. در حدود 7/84 درصد زنان شاغل در قبرس شمالی حقوق بگیر و 1/13 درصد کارفرما هستند. شاید بتوان گفت که بهترین و مهمترین مشاغل برای بانوان در قبرس شمالی مربوط به معلمی و مدرس دانشگاه، پزشکی، مدیریت بازاریابی و دندانپزشکی باشد.

 مطالعه بیشتر : اجاره خانه در قبرس شمالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پروژه‌های امیرال اینوستمنت در قبرس شمالی